Hannu Kärkkäinen Tällainen minä olen, mikä on sinun puolustuksesi.

Diesel hömppää ja päästöjä kuriin.

Esillä oleva Diesel juttu on sama asia, kuin metsästyslintukoira haukkuisi oravaa.

Nyt haukutaan verottajaa, joka ei ole nostanut veroa, vai onko?

Tässä on kyse samasta jutusta kuin sähkömaksuissa, ei sähkö kallista ole, sähkönsiirto on kallista ja hinta nousee.

Polttoaineessa on sama juttu, polttoaineen hinta pysyy samana, siirtomaksu välittäjän toimesta nousee.

Yksinkertaista, niin yksinkertaista että 100.000 allekirjoitti vaatimuksen tietämättä mitä vaatii. He vaativat todellisuudessa itse dieselin veronkorotusta, osissa.

Tuohon veroon kaksi tapaa kerralla tai osissa. Nyt siitä osa maksetaan kerralla ja loput osissa.

Suomi näyttää tukehtuvan omiin kartelleihin” ja mafia toimiin.

Espanjassa dieselin hinta pyörii 1,20  € luokissa.

Pitkin espanjaa poltetaan isoja nuotioita ja Suomessa pannaan saunojen luukkuja kiinni ja muurataan piiput umpeen, kaiken viherhömpän keskellä.

Näin toimii mallioppilas Suomi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (15 kommenttia)

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

63-vuotias päihdetyöntekijä voisi ottaa journalistiset taitonsa esiin selvittämällä Nesteen kuviot ?

Käyttäjän hanante kuva
Hannu Kärkkäinen
Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

No Neste on se alkulähde yleensä, mutta voithan selvittää kaikki lähteet.

Suomikartelli toimii niin, että joka ikisen taajaman huoltoasemat ovat niputettu jollain kumman tavalla yhteen. Kun ajaa Suomen päästä päähän näkee taajamavyöhykeet helposti. Saman päätien varrella vierekkäiset asemat ovat tiukasti samalla hinnoittelulla. Poikkeuksen tekevät ABC:t, joiden hinnoittelu perustuu bonuksiin, eli me asiakkaat tiedämme, että hinnasta saa sentit pois kun vilauttaa korttia, mikä alennus se on, kun tien toiselta puolelta saa polttoaineen samaan hintaan ilman korttia tai jopa halvemmalla.

Nyt dieselin hintaa on kohottanut joku muu kuin verottaja, sama kohoaminen ei kuitenkaan ole nostanut bensiinin hintaa, eli asiassa on nyt joku juju joka koskee dieseliä.

Käyttäjän hanante kuva
Hannu Kärkkäinen Vastaus kommenttiin #3

Näin juuri Ari olemme samoilla linjoilla.
Se että pelkkä Nesteen osuus ei kerro totuutta, eikä riitä syntipukiksi. Itse uskon myös siihen että kyseessä on jotain muuta.
Tietyt ketjut omistavat eri huoltamoita ja niin edelleen.
Nyt ainakin minun mielestä ihmiset lähti suurella vauhdilla verojen kimppuun vaikka luullakseni korotukset johtuivat ihan samoista tekijöistä kuin sähkösiirtomaksujen korotukset, eli ahneudesta.
Vai on kyse vieläkin eri asiasta, kuin pelkkä ahneus, saa nähdä.
Nesteellä on tietenkin olemassa, niin suuret valmis ja ´raakaöljyvarastot, että pelkkä niiden varastojen arvo heilahteluun minun laskukoneessa ei riitä numerot.
Mistäs se TB sitten tuo polttoaineensa, ei se ainakaan osta Nesteeltä? Hinta on samassa "taajamatasossa" muiden ketjujen kanssa.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #4

TB eli meillä Kiimingissa LUK-oil on venäläinen yhtiö joka toimii myös LUK-oilina venäjällä. Myy samaa dieseliä siellä paljon halvemmalla. Ilmari kuitenkin kertoi, että diesel on Venäjälläkin ollut nousutrendissä bensiinin tasoon.

Laurin ja Hannun kanssa etsimme samaa ongelmaa, eli kyselemme mistä mittarin hinta muodostuu, kun hinnan nousulle ei ole tyhjentävää selitystä saatu.

Sen tiedämme, että verottaja ei nyt ole nousun syyllinen.

Ahneus on aina mukana mutta miksi bensiinissä ei ahneus nyt haukkaa samaa kakkua?

- Lukoil on Venäjän neljänneksi suurin julkisesti noteerattu osakeyhtiö ja maailman suurimpia yksityisiä öljy-yhtiöitä. Lukoilin merkittävänä omistajana on oligarkki Vagit Alekperov, joka yksityisti osan itselleen vuonna 1993. (Wikipedia)

Lukoil hankki itselleen huoltamoketjun Suomesta vuonna 2005 ostamalla silloin Teboilin koko osakekannan.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine Vastaus kommenttiin #5

Ja se venäläinen kaasuyhtiö, meillä kauheasti kohkataan Venäjä yhteyksistä, trolleista ja jopa jenkeissä tutkitaan onko pressa tehnyt joskus businesta Venäjälle. On tämä eräänlainen tivoli.

Käyttäjän hanante kuva
Hannu Kärkkäinen Vastaus kommenttiin #5

Eikös TB ole aina tuonut polttoaineet Venäjältä, ennen Lukoilin kauppaakin.
Itse seurailin ihan muusta kiinnostuksesta Euroopan polttoainehintoja ajomatkalla.
Ranska poikkesi dieselin korkeissa hinnoissa lähes 1,60€, Saksa oli Suomen hinnoissa, ennen korotuksia n. 1.36 - 1,40€.
Espanja liikkuu edelleen 1,20€ tietämillä.
Eli Suomen korotuksiin ei löydy kuin kaksi syytä ahneus, tai sellainen peli, jota emme nyt vielä ymmärrä.
Lämmitys öljyn kysyntäkään ei muuta ajatusta, koska talvi ei ole alkanut, eikä nyt näytä tulevan kovaa kysyntää lämmitys öljylle.
Se on selvää ettei yksi ketju yksin, tai yksi palveluntuottaja tuota liikettä saa aikaiseksi. Öljy-yhtiöiden vastaus hinnan korotuksiin on yhtä pyöreä kuin politikoilla.
Toinen on kysymysmerkki syntyy tuohon Arin nostamaan asiaan, miksi bensanhinnassa ei tapahtunut vastaavaa korotusta. Tämä taas vetää kysyjän samaan kohtaan, eli siihen syyhyn, jota emme vielä ymmärrä? Vai onko tämä pelkästään Helsinki kokouksen, Trumpin ja Putinin syytä kaikki ;)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #7

Ehkä tämä joskus vielä selviää, siihen saakka on vain jatkettava utelemista. Sama tieto TB:stä minullakin Hannu.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Kauppalehdessä ristariitaisuuksien artikkeli aiheesta. Bensiinin ylisuuri varasto muka nostaa dieselin hintaa???

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/oljyn-hinta-syo...

Uskokoon ken tahtoo, että kysynnän väheneminen aiheuttaa hintapainetta, eikö se ylitarjonta laske hintoja eikä nosta niitä.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Milloin alkaa keskustelu dieselillä liikkuvan kuljetuskaluston omistajien ahdingosta?

Dieselillä liikkuu 100% raskaasta liikenteestä, takseista ehkä 80%, pakettiautokalusto täydellisesti, hälytysajoneuvoista ja puolustusvoimien kalustosta suurin osa.

Valtion ja kuntien organisaatiot ovat budjetoineet polttoainekuluihin tietyn määrän euroja vuositasolla. Ainakin nämä budjetit paukkuvat hintatason pysyessä ylhäällä pitkään.

Huonon sopimuksen tehneet kuljetusyrittäjät eivät kykene nostamaan hintojaan, vaan ajavat jopa tappiolla pitkässä juoksussa, jos dieselin hinta ei putoa normaalille tasolle.

Polttoaineen hinnalla on merkitystä, kun ajetaan rekalla vuodessa 100 000km jollain 40 litran keskikulutuksella per 100km.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Samaa olen ihmetellyt, kukaan ei lotkauta korviaan ja selitykset mitä on julkisuuteen tihkunut ovat seliseli tasoa.

Käyttäjän hanante kuva
Hannu Kärkkäinen

#10# noin 2000 km / vk ja 800 ltr / vk. Kun hinta on noussut parikymmentä senttiä alkaa korotus näkyä.

Jos AKT haluaisi pitää lakon nyt kannattaisin sitä.

Mistä tietää että laskukausi on ovella, siitä kun yrityksiä aletaan kaatamaan typerien asioiden toteuttamisen pohjalta.
Väitän että laskukausi on alkanut.

Tuolla toisaalla oli juttuja jo vuodelta 2017 jossa dieselin hintaa ajetaan ylös keinotekoisesti, päästöjen takia.

Siksi otin esiin jo omassa kirjoituksessani nuo roskien poltot ja saunan lämmitykset. Muut maat ei niistä paljon piittaa tai ohjeista.
Missään muualla ei tällaista leikkimistä katsottaisi hyvällä. Eikä missään muualla tällaiseen Suomen kokoiseen leikkiin lähdettäisi.

Suomen ympäristöteot liikkuu huviveneiden "septitankkitasolla" Suomen ohi ajaa laivoja jotka hurauttavat kaikki vetensä kertarysäyksellä kansainvälisillä vesillä. Yksi laiva sen määrän johon kaikki huviveneet eivät yllä koko kesän aikana.

Siitä huolimatta kaikki selitykset ontuu, ei löydy järkevää syytä korotuksiin.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Samaa tavaraa myynnissä tänään: Lämmitysöljy 1,03 e / litra ja diesel 1,63 e / litra. Lämmitysöljyn hinta on laskenut maailmanmarkkinahintojen laskiessa, mutta SUOMEN dieselin hinta on noussut samaan aikaan dramaattisesti, eikä vielä tänäänkään kukaan muka osaa kertoa uskottavasti mistä moinen johtuu ?

Mistä ihmeestä se Nesteen diodieselin hinnannousu yli 300 % vain muutamassa viikossa lokakuulla johtuu ?

Käyttäjän hanante kuva
Hannu Kärkkäinen

En tiedä tehdäänkö muualla näitä dio ja biodieseleitä, tavallisia dieselitä on myynnissä edelleen, ainakin Euroopassa.
Kun selailin mistä bensa tulee Suomeen, niin löytyi lukuisa määrä eri jalostomoita joista sitä tulee. Statoil / Norja. North Europe oiltrade ( Neot) Stat oil / Tansaka. Preem Ruotsi Statoil ja Shell jalostamo Tanska. Sekä tämän lisäksi ilmeisesti Venäjä.
Eli ei Suomen polttoainajakelu lepää Nesteen varassa yksin.

Luulen että samoista paikoista tulee myös Diesel polttoaineet kilpailijoille, koska jokainen ketju ostaa sieltä mistä halvimmalla saa.

Se miten paljon Neste ohjaa hinnoittelua, sitä ei uskalla edes arvailla. Kuitenkin kaikilla jakelijoilla on hinnat nousseet ja lähes samat hinnat, miksi?
Nesteen asemat kyllä voittaa hinnoittelun yläpään!

Laurin nostama "perusdiesel" ja sen hinta on hyvä lähtökohta ihmettelylle.

Suomen hintoja:
https://www.polttoaine.net/index.php?t=PK-Seutu

Ulkomaanhintoja:
https://www.polttoaine.net/index.php?cmd=maat

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Huh, kun tulee jo hiki näitä lukiessa, mutta Laurin tavoin odottelen viisaampien vastauksia.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset